2015. október 6., kedd

Bringa szerelő szakkör avagy tubular 4 cross

Ti mennyire mélyedtetek el a bringa szerelés rejtelmeiben? Hobbi szinten ezt azt már meg tudok csinálgatni a bringáimon. Érdekel a dolog, ez is egy fajta kreatív ídőtöltés számomra.

Tavaly átálltam a ragasztott tubular gumi-felni kombinációra triatlon versenyzéshez. Nekem is nagyon ufó volt ez az egész téma. 37 éven át még csak nem is hallottam róla, hogy ilyen egyáltalán létezik. Ragasztott gumi? Mivan? Vékony, meg 12 bar (14!!), meg jobban gördül, mi a fene. Végülis jól hangzik! :-)

Levadásztam a netről az infókat és magam ragasztottam fel az első szett gumit az ismerőstől vett használt, noname felnikre. Elsőre parának tűnt, leginkább a hosszú munkafolyamat miatt, de nem ördöngösség. Idén tavasszal a komolyabb aeró felnikre már rutinosan applikáltam a tubular abroncsokat.

Az először említett felniszett  így fel szabadult az idei upgrade után. Arra gondoltam, krossz versenyzéshez jó lenne kipróbálni. A rövid duatlonokon nagyon jó lenne, biztos tudnék faragni már ezzel a bringás ídőmön. :) Mégis csak bazi könnyű felni egy akármilyen megfizethető aluhoz képest. Az ára és értéke miatt a kisérletezéshez meg még belefér. Elkezdtem nézegetni tubular krossz gumikat neten, de drágák. Jegeltem a témát...amíg nem, egy online shop elkezdte kidobálni a Schwalbe Sammy Slick HT Tubular gumákat 17 euróért (85 helyett). Azonnal lecsaptam rá, ennyiért megéri kipróbálni. Nem tudom miért adják ilyen olcsón, mert jó mínőségi gumi ráadásul pont olyan mintázattal amit szerettem volna. Relatív sima a futófelület középen, az oldalain rücskösebb. Jól guruljon fontos.... (Gyanakszom a tubeless kezdi átvenni a terepet a tubulartól is, Schwalbe nyomatja a belső mentes gumi technológiát, ez most az új? vonal)

Már korábban is terveztem, hogy esetleg dokumentálom a dolgot egy ilyen ragasztásról. Talán másnak is jól jöhet, aki épp barátkozik a tubular témával. Készítettem pár fotót az előkésztés és ragasztás folyamatáról.

tömítő tej (doc blue), teflon szigetelőszalag, sclaveland szelep szerszám
Szóval kell hozzá egy tubular bicikli felni és egy tubular guma. Ez a felni 50 mm falmagasságú, ezért szelephosszabítókat kellett szerelnem a tőmlőkre. Előtte töltöttem 25-30 ml tömítő tejet a gumikba. Ez csak az én okosságom (hülyeségem) De mivel ezek a tömlős gumik nem igazán javíthatóak és útközben szívás cserélni, szerintem ennyit megér a dolog, hogy a kissebb szúrásokat észrevétlenül átvészeljük. Ehhez le kell csavarozni a sclaveland szelepet. Bele a lötty, szelep vissza. Kész.

sclaveland szelep szétszedve
A szelephossabítókhoz adnak kis tömítő gumi gyűrűt, jobb megoldás teflon szalaggal betekerni a szelepet és úgy rátenni a hosszabbítót.

Szelepet természetesen nyitott állapotban kell hagyni. Késöbb már nem férünk hozzá. Csak rá tekerjük a  szelephosszabítót és kész.

szelephosszabbító
Kezdődhet a ragasztás. Először a gumit végig a ragasztandó felületen szépen lekenni, ehhez célszerű egy két bár levegőt a gumiba fújni legyen némi tartása.

Continental gumi ragasztó karbon felnihez
előtte
beragasztózva, ezúttal lehet kicsit keveset tettem a gumira. Még azért tanulgatok
gumik beragasztózva
  Ha kész, 6 órát hagyni kell száradni. Csak utána jöhetnek a felnik.


A korábbi ragasztásból visszamaradt ragasztó-maradvány állapotától függően a ragasztandó felület teljes megtisztítása javasolt. Szerencsémre ez még pont határesetnek bizonyult! ;-))

felni is kész

Felni gumiágya peremtől peremig beragasztózva. Egyből kezdődhet a gumi felszerelése a felnire. Jaa igen! Mielőtt egyáltalán belekezd az ember az egész ragaszótsdiba, a gumikat szűzen legalább egy éjszakára fel kell tenni a felnire és maxra fújni levegővel, hogy nyúljon! Különben nem fogod tudni felrakni őket a ragasztóval a felnire.

Szeleppel kezded, becsúsztatod, de egyből a felni két irányába húzni kell szét a gumit és úgy rányomni a felnire, hogy egyenletesen helyezkedjen hosszirányban, hogy a végén ahol már nehéz maradjon elég anyag felerőltetni a peremre. Ha ez megvan meg kell nézni és beállítani, hogy a gumi precízen helyezkedik e el ("központosan?") a felnin. Könnyen ellenőrizhető, a szövet csíkoknak mindkét oldalon egyenlően kell "kilógnia" a felni pereméből.
 a szövet csík jó viszonyítási pont
Ha nagyon ragad nem tudod arréb állítani a felnin a gumit, akkor egy műanyag gumifeszítővel (külső cseréhez való) el lehet még emelni a tömlőt a felnitől és így eligazgatni. Miután kész, a gumikba a maximális nyomást bele és így 24 órán át hagyni kell száradni.

24 óra pihi
Király! Kész a rendszer egy tempós krosszozáshoz. Majdnem. A karbon felnihez karbonhoz való fékbetéteket kellett szerválnom, egyfelől hogy ne koptassam el a kemény, aluhoz való fékbetétekkel a felni peremét, illetve legyen megfelelő fékhatás.

Az én cyclocross bicajomnak cantilever fékei vannak. Ez fejtörést okozott, mert a cantilever fékhez cserélhető fékbetéttel nincs nagy választék ami van az meg jó drága. De kaptam egy tuti tippet, a Jagwire cég megoldása. Versenybringa fékbetét, cantilever felfogatással! (Más a menetszár hosszúsága és állíthatósága)
Így tudok olcsón, nagy választékból fékbetetéket választani a fékpofákba.

 Cantilever avagy V-fék kompatibilis 72mm-es egy darabos fékpofa és betét (nem cartridge system)
Versenyfékpofa, cartirdge system, 55mm, Cantilever szárral és a cserélhető fékbetétekkel
Végre minden összeállt, mehettem bringázni.

ready to roll
Brutál jól gurul! A felniszett üresen 1500 gramm, elég dinamikus. A ragasztott gumi is könnyebb a külső+belső kombinációnál. Tapadása is kiváló, egyedül a nagyon mély és puha homokban határeset  a 33mm (1,5 inch) széles guma.  A fék hatásfokától tartottam még, karbon felni ugye, de harapósabb mint az eredeti fék az alufelnin. Brutál jó!

Lemértem kerek 10 kg-ról lement a súlya 9,51-re a vasnak. És ez mind forgó tömeg. Ez nem kevés, mi több nagyon is érezhető.

Verettem egy jót a Liepnitzsee irányába vasárnap, klassz ídő is volt, erre vártam már két hete. Eddig a
maratoni edzések fontosabbak voltak. De most, hogy túl vagyok maratonon, irány az erdő.

Néhány fotó a gurulásról:
erre?
vagy arra?
mindenképp a hídon túlra
még az Obersee-n is túlra
"I think, this is the beginning of a beautiful friendship." ;-)
Tubular és krossz beválni látszik Az első benyomás maximálisan pozitív. Jóóó lesz! Da ride log:



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése